180 ezren buliztak Szerbiában a járvány utáni első nagyfesztiválon
“A káosz közepette is van lehetőség” – írta Szun-ce ókori kínai tábornok a Háború művészete című meghatározó hadtudományos művében. A gondolatot idén a népszerű EXIT fesztivál igencsak a szívére vette, és lehoztak egy elképesztően sikeres (és reményeik szerint biztonságos) rendezvényt, ami a legnagyobb volt az öreg kontinensen a járvány csillapodása óta.
Az újvidék melletti Pétervárad erődjének falai között 2000 óta megrendezett óriási esemény ezúttal négy napon át 180 ezer embert vonzott magához, és míg a fesztre a korábbi években értelemszerűen a szerbek, illetve a szomszédos balkáni államok – és persze Magyarország – fiataljai rajzottak, ezúttal franciák, németek, spanyolok és sok más nyugati ország fesztiválozói is megjelentek a kasszáknál, miután Európának abban a felében a folyamatos koronavírus-aggodalmak miatt már zsinórban a második évben törölték el a legnagyobb fesztiválokat. Az EXIT-et viszont megtartották.
Ezt meg is tehették, hiszen Szerbia szép sikereket könyvelhetett el az oltottak arányában: a lakosság 39 százaléka már megkapta a második oltását, az ország egészségügyi minisztériuma pedig közölte, hogy eddig mindössze két embernél diagnosztizálták a Delta-variánst.
Ennek megfelelően az EXIT megrendezését a döntéshozók is jóváhagyták, de természetesen a belépéshez minden résztvevőnek vagy igazolnia kellett, hogy benne van a két vakcina, vagy negatív PCR-tesztet kellett bemutatnia. Annak ellenére, hogy a közelmúltban a Németországban, Franciaországban, Angliában, Angliában, Spanyolországban és Hollandiában tartott tesztkoncertekről készült több tanulmány is kimutatta, hogy ezek az események (különösen az olyan szabadtéri rendezvények, mint az EXIT) megtarthatók anélkül, hogy úgynevezett “szuperterjesztő” eseményekké válnának, amennyiben betartják a belépési intézkedéseket,
az európai kormányok továbbra is rettegnek attól, hogy a zenei fesztiváloknak felvillantsák a zöld lámpát.
Pár napja Hollandia alig két héttel a korlátozások feloldása után ismét korlátozásokat vezetett be az éjszakai szórakozóhelyekre és a zenei fesztiválokra, hogy ezzel próbálja megfékezni a fiatal felnőttek körében a vírusfertőzések gyanúsan megnövekedett számát.
Mindeközben Szerbiában vidám, maszktalan emberek tömegei borultak egymás nyakába olyanok szettjeire, mint Nina Kraviz, Maceo Plex, Amelie Lens, Paul Kalkbrenner, Charlotte de Witte – vagy akinek ehhez volt ízlése, David Guetta -, miközben számos előadó (Honey Dijon, Boris Brejcha, Denis Sulta) utolsó pillanatos egészségügyi vagy beutazási okokból történő lemondása azért még jelezte, hogy a vírus még igencsak itt lobogtatja a felemelt mutatóujját.
A szervezők a kiesések miatt igyekeztek hosszabb set time-okkal és egyéb meglepetésekkel örömre bírni a csalódottabb fesztiválozókat, akik pedig nyilván elfogadták ezt, hiszen kemény időket élünk.
Az éppen huszadik születésnapját ülő EXIT-en összesen háromszáz fellépő zenélt 40 színpadon, és álljanak itt végül Dusan Kovacevic fesztiválalapító szavai:
Tudtam, hogy az idei rendezvény több lesz mint egy fesztivál, már-már mozgalom, olyan emberekkel, akik készek mindent megtenni azért, hogy a személyes kapcsolatok a létezésük középpontjában maradjanak.
Fair enough. Nekünk pedig nincs más dolgunk, mint elhívni titeket a mi kis személyes kapcsolatokat ápoló eseményünkre július 31-ére, a Balaton-felvidékre, ahol ha 180 ezren nem is leszünk, de biztosan 180 fokon fok égni a hangulat:
Published July 14, 2021.