A kiadók ráerőltetik a TikTokot saját zenészeikre, akik ettől eléggé kivannak
Nem nehéz észrevenni, hogy a TikTok a könnyűzeneipar új rögeszméje, az aranytojást tojó tyúknak tartott platform, amitől már az önkifejezés legnagyobb nagyjai, sokszoros platinalemezes szupersztárok sincsenek biztonságban.
És ennek már nem egy zenész adott hangot. Ez a hangadás a leghangosabban a sokszoros díjnyertes amerikai énekesnőtől, Halseytől érkezett május 22-én: ekkor posztolta ki (és nézték meg azóta nyolcmilliónál is többen) a videót, amiben kiírta magából a frusztrációját, miszerint van egy új dala, amit nagyon szeretne mihamarabb megjelentetni, de a kiadója nem hagyja, csak akkor, ha csak nem villant valami kamu virális tartalmat a TikTokon. “Minden a marketingről szól” – írta elkeseredetten.
Már hetven évvel ezelőtt is létező dolog volt, hogy a nagy lemezkiadók páros kézzel tenyerelnek bele a művészi autonómiába. A social platformok berobbanásával azonban, úgy tűnik, a nyomasztás szintet lépett, és a labelek már a zenészek mindennapjaiba másznak bele azzal, hogy olyan “közvetlen” tartalmakat követelnek tőlük, amikhez követők nagy hordái tudnak kapcsolódni.
A gond csak éppen az, hogy amint valaki kierőltet magából egy “közvetlen” tartalmat, az már nem is lesz az. Legfeljebb annak fog tűnni, de egy érzékeny alkotót ez a végletekig szorongóvá tehet, hiszen akár a művészetének az esszenciájától foszthatja meg – az önazonosságtól. Gondoljunk bele, mit érezhet egy, a szokásosnál introvertáltabb zenész, amikor egy ilyen ultimátummal szembesül a menedzsmentjétől.
Charli XCX is posztolt erről (“arcom, amikor a kiadóm arra kér, hogy készítsem el a nyolcadik TikTokot a héten”), ami egészen új megvilágításba helyezi az összes eddigi posztját is:
FKA Twigs pedig szintén, igaz, az ő posztja azóta már nem elérhető, de azt írta benne, hogy
a kiadója konkrétan leszidta, amiért nem tett elég erőfeszítést a TikTokon.
Ahogy arra a DAZED is felhívta a figyelmet, Twigs tiktokos jelenléte jelentősen megnőtt az elmúlt hetekben, kevesebbet posztolt zenéről, ellenben megszaporodtak a kontentjei, amikben előlapi mobilkamerás, nagyon személyes üzeneteket oszt meg. Ez totálisan szembement az énekesnő korábbi, kissé misztikus perszónájával, sokkal “megközelíthetőbbé” téve őt, amit egy kívülálló barátságos fordulatként érzékelhet, neki viszont a törölt posztja alapján ez egy súlyos béklyó lehet, ami keresztbe tesz a művészi önrendelkezésnek.
De, hogy összeesküvés-elméletes csavar nélkül ne maradjon a sztori, egyes önjelölt internetes nyomozók szerint ezek a fenti videók éppen maguk a virális tartalmak, amiket követelnek a lemezkiadók – hiszen így erről is lehet beszélni, és tessék, mi meg cikket írunk róla.
Még ha az olyan művészek videói, mint Halsey és FKA Twigs, valamiféle meta-marketingfogás részei is, akkor is van értelme felhívni a figyelmet az iparág TikTok iránti megszállottságára. Feltörekvő művészek is beszámolnak arról, hogyan hatott rájuk a zenenbiznisz TikTokhoz való viszonya, köztük például Sizzy Rocket, aki szerint a kiadók azt akarják, hogy írjon dalokat a “vírusművészeiknek”, viszont nem támogatják a szólóprojektjét, mert az ő számai nem elég magasak. Reméljük, hogy azért a zeneipar döntéshozói egy ponton felismerik, hogy a megterhelő követelőzés soha nem vezet jóra.
Ahogy Halsey is fogalmazott:
“A javaslat, az egy szuper dolog. De egy ultimátum? Aligha.”
És hogy a magyar feltörekvő zenészekkel mi a helyzet? Íme:
Published May 30, 2022.
Kövess minket mindenhol 👇