7 act, akik miatt érdemes a nyarat a Berlin Atonal fesztiválon zárni
A haladó szellemiségű, kísérleti szcéna fontos eseménye itt áll a küszöbön. Szinte a szomszédban.
A technófővárosban néha megnyugszanak a döngő lábdobok, felszárad a verejték, és a ritmikus táncgimnasztika átadja a helyét a figyelésnek, amiből legalább annyira maradandó emlékek tudnak születni, mint amikor a Berghainban ütjük a vasat vasárnap délután kettőkor.
Az egyik ilyen esemény a Berlin Atonal, ami a nyolcvanas években szökkent szárba, hogy bemutassa az éppen aktuális innovatív és forradalmi zenészeket (a korai években például olyanokat, mint az Einstürzende Neubauten, a Laibach vagy a Psychic TV). 1990-ben pihenőre ment, amikor a tulaj Dimitri Hegemann a Tresor klub alapítására fókuszált, de néhány éve újult erővel tért vissza az egykor erőműként funkcionáló Kraftwerk kolosszális ipari tereiben. A pozitív töltetű audiovizuális sokkokat ígérő fesztivál augusztus 28-án kezdődik és szeptember első napjáig tart, mi meg most elmondjuk, többek között kik miatt érdemes máris vásárolni a repjegyet.
Művészi vicc az EDM-ből: Amnesia Scanner
A modern technológiának az érzékekre ható útjait fürkésző (hívószavak: rendszersérülékenység, információs túlterhelés) berlini finnek két éve már miszlikbe aprították a retinánkat a Toldiban. Itt most Another Life című tavalyi albumukat helyezik az előtérbe, ami a felszínesen tomboló EDM kiforgatása, olyan dolgok által ihletve, mint a transzhumanizmus és a végletekig feszített banalitás.
Afrofuturizmus kemény köntösben: NKISI
A Kongóban született, majd Belgiumban nevelkedett Nkisi a tavalyi Kolorádón fellépő Chino Amobi mellett annak az afrikai gyökerű művészek alkotta NON Worldwide kollektívának a társalapítója, aminek missziója a a tömegkultúra és a politikai status quo elutasítása. Ő maga mindehhez tradicionális ütősökre önt rá magas oktánszámú klubzenés futurizmust.
Shackleton nyitott végű projektje: Tunes of Negation
Ha van olyan, hogy experimentális dubstep, akkor annak Sam Shackleton volt a generálisa. Új kezdeményezése a korábbi, eleve titokzatos árnyékokat vető zenei világainak szabadabb tágítása: egyfajta transzállapotra törekvés drone-nal, poliritmiákkal és kozmikus nekilódulásokkal. Céljukként (mert rajta kívül egyébként még Takumi Motokawa billentyűs és Raphael Meinhart ütőhangszeres is a projekt tagja) Dzsalál ad-Dín Rúmí 13. századi perzsa misztikus filozófus szavait idézik: “elősegíteni az átváltozást, belépni a fénybe.” Jelentsen ez bármit.
Trójai lóerők: E-Saggila
Törékeny arc mögött kegyetlen kreatív energiák: a kanadai My World My Way című kiadványának (kifejezetten ezt fogja előadni az Atonalon is) minden porcikájából pörölyként lesújtó őserő és fuckyou-attitűd süvít. Ez már nem szimpla határfeszegetés, E-Saggila jóval inkább miszlikbe tépi a konvenciókat, de teszi mindezt úgy, hogy a végeredménybe még érzékeny melódiák is beleférnek – de csak néhány villanásig, beleringatva minket abba a tévképzetbe, hogy most végre megnyugvás jön. Pedig nagyon nem.
Befelé fordulás kibontva: Soho Rezanejad
Az Iránból meglépő szülők gyermekeként Dániában nevelkedett Soho darkwave és post-postpunk atmoszférákba ágyazott, szívbemarkoló szintiszőnyegre helyezi filozofikus énekeit, amiből valószínűleg a fesztivál egyik legintimebb fellépése kerekedik ki. Igaz, most a Six Archetypes című tavalyi debütlemezét idéztük meg a jelzőkkel, ide viszont a Crow Without Mouth projektjével érkezik, amit még sehol nem lehetett hallani, de a Berlin Atonal szervezői azt írják, ez eddig a legambíciózusabb kezdeményezése.
Aki a Napalm Death-et is megjárta: JK Flesh
Justin K. Broadrick annak a Godflesh zenekarnak volt az egyik alapítója, ami az elsők között boronálta össze az extrém metált és az indusztriált, aztán megjárta a Napalm Death-et, producerkedett a Panterának, a Mogwainak és másoknak, mígnem 2012-ben JK Flesh néven vegytisztán elektronikus számokat kezdett írni, ennél jobb pedig aligha történhetett volna velünk. Nem nehéz kitalálni, hogy ilyen zenei háttérrel fojtott agressziótól hullámzó, a feketénél is sötétebb karcolós tételeket vés fel a dobhártyánkra, úgyhogy ha valahol érdemes kinyitni a stressz-szelepeket, az ez a live lesz.
Kaszkadőrből zajzenész: SØS Gunver Ryberg
Ez a karrierpálya már önmagában izgalmas, de ha hozzácsapjuk, hogy dán hősnőnk kiejezetten érzi, hogyan kavarjon brutális – de mindvégig kontrollált – főzetet field recordingból, öblös technoid lábdobokból és fémes torzulatokból, akkor máris megvan a legújabb feltörekvőnk. Aki lemaradt róla a ’17-es UH Festen, az most már igazán ne tegye!
Az élő fellépéseken túl természetesen gondosan kurált DJ-paletta is érkezik, a teljesség igénye nélkül: Objekt + Ezra Miller, Mala, James Ruskin, SHYBOI, Umwelt, Nosedrip, Huerco S, Jensen Interceptor és még jópáran részt vesznek a keverő mögött ezen az ötnapos fejtágításon.
Még egyszer, további infók itt, Facebook-esemény meg itt!
(Nyitófotó: Berlin Atonal Facebook / Helge Mundt)
Published August 16, 2019. Words by Unger András.