Digitális kapitalizmus dalokba forgatva: Dányi Kriszta friss EP-je
A korábban Morningdeerként ismert Dányi Kriszta 2020 végén, jó öt éves szünetet követően új karakterré vedlett, ő lett GLORIA, ezzel pedig el is kanyarodott a korábbi alternatív furapop-daloktól, és lüktető, kitárulkozó elektronikába csapott bele páros tenyérrel.
Szombat Éva Capa-díjas fotóssal közösen alkották meg ezt a különc karaktert, amit a digitális kapitalizmus is inspirált, vagyis hogy milyen hatásai vannak az egyénre és a társadalomra annak, hogy mindig a munka körül forog az életünk, hogy nincs megállás, hogy a folyamatos technológiai újítások összefonódnak önmagunk jobbá tételének örök kényszerével.
Ez a Zégenerációs mókuskerék-erőműből kieső dalokat író perszóna pedig egybeforrt Kriszta szándékával, hogy egyben táncoltató zenét készítsen, hiszen eddig is rajongott a house és trance és egyéb klubzenés dolgokért (S Olbrichttal közös EP-jét sem a véletlen szülte). Most pedig itt van GLORIA-tól az első teljesértékű EP, ami olyan frissítő, mint egy tál tisztított víz a nyakszirtre.
A LVS-en szereplő három dal közül kettőn egyidőben, nagyjából öt évvel ezelőtt kezdett el dolgozni. A David Bowie-inspirálta címadó dal már ekkor elkészült, a THD viszont csak nemrég nyerte el végleges formáját – sőt, az eredeti ötletet egy teljesen más koncepcióban valósította meg végül.
“Rengetegszer átírtam, mert egész egyszerűen nem működött, ezért inkább nem erőltettem. Nemrég viszont elkezdtem egy teljesen új dalt írni helyette, és végül ebből lett a THD. Ennek a nehéz alkotói folyamatnak számomra az volt a tanulsága, hogy ha nem vagyunk hajlandóak elengedni valamit, akkor nem tudja a helyét átvenni egy újabb, jobb dolog”
– mondta Kriszta.
A harmadik track pedig az LVS új verziója, ami a Melancholy Mix címet kapta, és szinte véletlenül készült el: az EP megjelenéséhez közeledve egyre kevésbé tetszett Krisztinának az eredeti verzió, ezért megpróbálkozott azzal, hogy egy teljesen más hangulatú dalkezdeményben használja fel a szöveget.
Ezzel együtt a függőség, kételyek, a zavarodottság-érzés a kislemez központi témái. A THD megállíthatatlan, monoton, mindent felfaló hangjai mögött ott cseng a napi rutin egyhangúsága, amit mindannyian ununk, a legtöbben mégis tehetetlenek vagyunk vele szemben. Az LVS két verziója pedig ugyanannak az éremnek két oldala: azt a kettősséget testesítik meg, ahogyan egyszerre vágyunk bensőséges kapcsolatokra, és rettegünk az ezzel járó intimitástól és sebezhetőségtől.
Még több jó hazai dalt hallgatnál? Akkor ezt a Spoti-playlistünket kövesd be:
Published May 04, 2022.