Meghalt SOPHIE, a nem rádióbarát popzene megújítója
Január 30-án reggel egy közeli barátja posztolta ki az Instagramra, nem sokkal később pedig már az experimentális alkotóknak platformot teremtő berlini PAN kiadó mondott búcsút a Twitteren a “hihetetlen emberi lénynek”, SOPHIE-nak, akiről azóta sajnos megerősítették: valóban elhunyt. A teliholdat szerette volna megcsodálni athéni házának tetejéről, de megcsúszott és lezuhant.
— Transgressive (@transgressiveHQ) January 30, 2021
A huszonegyedik század könnyűzenei perifériájának egyik, még ha indirekt úton-módon is, de legnagyobb befolyásolója volt a Glasgow-ban felnőtt SOPHIE, aki már kilenc éves korában közölte szüleivel: ott akarja hagyni az iskolát, hogy elektronikus zenész legyen. Persze nem engedték neki, de eltökéltsége végigkísérte tiniéveit, hogy végül megformázza azt a magas oktánszámú, egyszerre elasztikusan és fémesen megszólaló bubblegum-futurista hangzást, ami ugyanúgy képes elcsavarni egy k-pop rajongó fejét, mint egy Autechrén felnőtt fület (ha már csavarok, utóbbiak végül nemrég remixelték is egy trekkjét). Első single-je, a Nothing More to Say 2013-ban érkezett meg.
Hogy SOPHIE mindenekelőtt zenélni akart, mi sem bizonyítja jobban, mint hogy éveken át titkolta identitását, saját arcával és hangjával először 2017-es dalában, a legszőrösebb szíveket is megbabonázó, felszabadító klippel – free the nipples! – megtámogatott It’s Okay to Cryban jött elő. Nem sokkal később aztán transzgenderként is, ami azért külön érdekes, mert évekkel korábban a másik jövőpop-sztár, Grimes állt bele azzal, hogy feminin esztétikát alkalmaz, miközben valójában férfi.
Mindenesetre azt könnyű észrevenni, hogy ez a szándékoltan műanyagszerű, magasra pitchelt vokálokért szinte könyörgő, és azokat gyakran meg is kapó, a basszusnehéz brit tánczenék eszközeit csatasorba állító sound annyira addiktívra sikerült, hogy elég gyorsan végiglegeltetni szemeinket a mai popzene mezején, szinte minden bokor tövében találunk olyan előadót, aki hasonló utakon igyekszik járni, beelőzve saját korát. De Madonna, Lady Gaga és Charli XCX is valószínűleg nem csak random bökött rá a nevére, hogy vele szeretne dolgozni. SOPHIE valóban törte az utat, és nélküle talán ma elég sok popdal nem úgy szólna, ahogy.
SOPHIE 2018 júniusában kijött szólólemeze, az Oil of Every Pearl’s Un-Insides már Grammy-jelölést is ért neki az elektronikus kategóriában. A megjelenés előtt egy hónappal Budapesten dj-zett a Gucci zártkörű bulijában, a Dob-Kertész utca sarkán található Fészek Művészklubban, ahol állítólag nagyon jófej módon viselkedett mindenkivel.
34 éves volt.
Published January 30, 2021.