

Egy évig készült Polonyi András civilizációkon túli videója a magyar producer, Sabw sűrű elektronikus opuszához
“Az határoz meg minket, amit a sötétben teszünk, nem pedig az ahogy látszunk, amikor a fény beragyog minket”
– szól a mottója a Completed Disillusionment című négyszámos anyagnak, amiről az alkotó, Sabw, azaz Bognár Csaba azt is mondja, hogy ezek hangok az igazságtalanságról, megoldhatatlan egzisztenciális és érzelmi dilemmákról, azokról az érzésekről, amiket talán még szégyellünk is, pedig lehetetlen nem a hatásuk alatt lenni – a monoton és letagadott kiábrándultság mégis arra kényszerít minket, hogy úgy tegyünk, mintha nem is léteznének.
Súlyos szavak, de a zenék is azok: árnyékokba málló poszt-pátosz, drone ambient hömpölyegek, irgalmatlan terek szegélyezik a valamivel több mint 34 percet, amihez tényleg oda kell ülni, nem megúszós cucc.
Ilyesmihez pedig súlyos videó is illik. Ezt az AXA néven is zenélő Polonyi András vállalta magára (szintén a Free Sequence label csapatának tagja), aki egy teljes évet ölt bele a projektbe. A koncepció egy egyedi hibrid klipp megalkotása volt, amiben a forgatott anyagok, a klasszikus 3Ds technikákkal keszült snittek ötvöződnek a mesterséges intelligencia által nyújtott lehetőségekkel – úgy, hogy az egész stiliszikailag koherens maradjon.
“Nem akartam egy ezredik AI klippet csinálni, amiről ordít, hogy valaki végig promptolta. Ilyeneket egy öt éves is tud csinálni, és tele van velük az onlie tér. Hiszem, hogy egy alkotó, aki a vizuális művészetek terepén mozog, ennél jóval többre hivatott.”
“Csabi átküldte nekem a tracket, és akkorákat haluztam rá fejben, hogy az első hónapban csak hallgattam, és közben jegyzeteltem az eszembe jutó képeket, ötleteket. Ennek ellenére az első két koncepciót rövid idő után kikukáztam, és ezután jött csak meg az igazi flow. Innentől kezdve rengeteg idő volt hol a kamera mögött, hol a képernyő előtt, amíg végül ez a hét perces klip összeállt, amit inkább tekintek absztrakt rövidfilmnek, mint videoklipnek. Óriás szerencse és egyben felelősség is volt, hogy Csabitól teljes alkotói szabadságot kaptam. Mint a munkáim mindegyikénél, itt sem egy lineáris, szájbarágós sztorit kap a néző, sokkal inkább egy szürreális, misztikus utazást, ami nagyfokú személyes interpretációt tesz lehetővé” – mesélte Andris a folyamatról.
És akkor nincs más hátra, mint klikkeléssel lejátszásra bírni a művet – rakjátok ki nagyba, ha tehetitek:
Ma este élőben is be lehet fogadni az albumot a Duna mellett.
Sabw lemezét egyébként Rafael Anton Irisarri (Black Knoll Studio) masterelte, a borító artworkje pedig Stekovics Anna, Maruscsák Dávid és persze Bognár Csaba közös munkája volt.
Published March 28, 2025.
Kövess minket akárhol: