Sci-fi klipek itthonról: a NEO és 9b0 szembeötlő jövőképei
Egymástól alig pár nap eltéréssel comingoutolt egy-egy emberentúli kisfilmmel két hazai elektronikus zenész is, ezért érvényesnek éreztük az eljárást, hogy a kettőt egymás mellett szerepeltessük, ha már.
Milkovics Mátyást a kilencvenes évek végétől aktív, nagy tereket belakni képes elektropop-bigbeat formáció, a NEO alapítójaként ismerhettük meg, és a helyzet az, hogy – noha harcostársa, Moldvai Márk a Kontroll filmzenéje után más, új utakon indult el – azóta sem tartotta fel magának a stoptáblát. Most a Tidal Waves című friss NEO-dalhoz készült egy mozgóképes mű, aminek ötletével régi filmes barátja, Pátzay Ádám kereste fel. Ő egy kortárs táncfilmet akart forgatni, Matyi pedig végül nem csak zenét írt hozzá, de a képi világ megálmodásába is belecsúszott.
“A dal címe (Szökőár) a bennünk zajló spirituális folyamatok néha szökőárszerű, megzabolázhatatlan, mindent elsöprő mivoltára utal. Ezt az elképzelést egy sci-fi hangulatú világba ültettük azzal a csavarral, hogy egy mesterségesen létrehozott intelligenciában is lejátszódhatnak ezek a belső jelenségek. Ennek a kifejezésére pedig kiválóan alkalmas a tánc, amit Bundschuh Vera táncművész interpretált”
– mondta Matyi, mi pedig mielőtt bármi egyebet mondanánk, ami már a szpojler fogalmát kimerítené, azt tanácsoljuk, indítsatok rá, aztán ellőjük a maradék puspakort a videó kapcsán tudnivalókról:
A forgatás természetközeli része a Mátrában, Magyarország egyik legöregebb erdejében, ezen túlmenően pedig egy budai épület tetején naplemente után, illetve virtuális LED stúdióban, valós időben projektált hátterekkel történt. Ez, a zöld háttér leváltására hivatott technológia viszonylag újnak számít, olyan produkciókban használták, mint a Mandalorian vagy a The Midnight Sky című Netflix-film. A klipnek azt a részét, ami a valóság és az álom, illetve szimuláció határán zajlik, a szó szoros értelmében tudták közvetlenül kamerára rögzíteni a CYD Virtual stúdiójában. “A videojáték engine-nel készült 3D háttereket egy ledfalon megjelenítik, majd a kamerára szerelt szenzor segítségével valós időben láthatjuk a virtuális környezetet, ami a kamera mozgását tökéletesen leköveti, így valóban azt hihetjük, hogy szereplőnk egy valós erdőben táncol.”
A földi létről teljesen leváló dimenzióba vezet Gyutai Balázs, azaz 9b0 új klipje is, ami ilyen értelemben egyenes ági folytatása legutóbbi absztrakt vizuális etűdjének, amiről mi is hírt adtunk. Akkor egy fekete kocka szivárgott át egy féregjáraton a valóságba, most viszont egy fehér kocka a főszereplője az aprólékosan sounddizájnolt downtempo elektronikához készült videónak, aminek az egyensúlyát megbontja egy kívülről érkező behatoló. Így:
Balázs szavai: “hasonlóan dolgozom videóval is, mint zenével. Van egy alaphelyzet, amit nemlineárisan bontok ki, díszítem, strukturálom. ezért sokszor nem tudom előre, hogy mi lesz a sztori vége. Másrészről viszont ahogy alakul a projekt, a döntéshelyzeteknél tartalmi érvek vezérelnek.”
“Az instrumentális zene velejárója szerintem az absztrakció: egy énekes számnál akárhova berakod az énekest, lesz egy olyan kliped, ami nem fog lelógni a számról. Ilyen zenénél viszont a direkt üzenetek disszonánsak lehetnek, hiszen a zene értelmezése erősen szubjektív.”
“A Cube-nál a manifesztálódás, a megjelenés volt az az absztrakt motívum, amire a klip épült, a Collision-nél pedig az állapotváltozás, legalábbis így érzem.” Mi meg úgy érezzük, hogy elindítjuk még egyszer.
Published April 19, 2021.