Szelektor: na de milyen zenéket hallana szívesen a zsűri?
Március közepe óta zajlik a Telekom Electronic Beats Szelektor pályázata, amire mindenféle izgalmas és eredeti zenéket várunk, hogy végül majd egy háromlemezes válogatáson adjunk nyomatékot a ténynek, hogy Magyarországon bőven vannak rejtett tehetségek, akik adott esetben máshol nem tudnak megnyilatkozni, vagy széles körben bemutatni a produkciójukat.
Az elmúlt napokban felénk irányzott üzenetek alapján azonban azt is látjuk, hogy sokan bizonytalanok, milyen zenét küldjenek be – ezért megkértük a zsűrit, dobják be pár kedvenc hazai trekkjüket, és mondják el, miért favorizálják azt, hátha ez motivációt adhat.
“Számomra FILO-tól a Lőjél fejbe nagy kedvenc. Szeretem, hogy nyers, mégis tele van a szöveg olyan képekkel, amik elgondolkodtató irányba viszik a dalt. Dallamilag abszolút populáris, hiper catchy refrénnel. A trendi trapes alap pedig még úgy is tetszik, hogy nem feltétlenül szeretem, ha valaki csak trendi dolgokat használ a dalai prodjában” – mondta nekünk a POP kategória egyik zsűrije, Solére, és hát nem tudunk vele vitatkozni:
A gyújtópontjába a villódzó táncparketteket helyező CLUB kategória egyik ítésze lesz a LavaLava-főnök Tolo, akit most, saját kiadójuk indulásának és kisezer másik történés közepette sikerült elkapnunk egy szóra, de nem sokat kellett gondolkodnia, milyen zenét dobjon be a kalapba, és miért: a Freakyhouse kollektívából ismert Fiel Tomitól választott egy house-tételt. “Tökéletes vibe, szép harmóniák, pro sound design. Remek a repetitív és a melodikus elemek aránya” – sorakoztatta érveit, aztán rohant tovább egy újabb partikulturális meetingre a belvárosban.
Lau szintén ebben a kategóriában fog zsűrizni, ő CT Kidobótól ajánlott meghallgatásra egy dolgozatot. “Ez a track elemeit nézve viszonylag egyszerű. Végig ugyanaz a bass line szól, ami első hallgatásra talán fel se tűnik, mert folyamatosan alakul, a sound különböző részleteit kicsavargatva kifejezetten katarktikussá téve a számot. A ritmikai változások pedig ráerősítenek a bassline hatására” – mondta, mi pedig elfogadtuk az érveit.
De ezen túl még pro tippekkel is érkezett az indulóknak: “figyeljetek a struktúrára, az egyszerű, de frappáns felépítés csodákra képes, arról nem beszélve, hogy dj friendly-vé teszi a tracket. Ehhez egyébként ajánlom akár ghost track használatát, vagy szimplán a váltásokat 4-8-16-32-64 ütemenként. Amit szintén figyelni es keresni fogok, az a különleges es egyedi hangzás. Nem várom, hogy már teljesen kifejlett hangú munkákat halljak, de ha visszahallgatjátok CT Kidobó régi darabjait, már azokban is elcsíphető az a bizonyos rá jellemző hang, ami az évek során polírozódott.”
Yank barátunk, az elektronikus zenei tehetségeket tanító-gondozó imPro zenesuli vezető oktatója rögtön két számot is behajított a kalapba, megmutatva, hogy az EXPERI kategóriában aztán tényleg minden mehet. “Ez itt remek példa arra, hogy hogy lehet megszabadulni a könnyűzenében leggyakrabban használt rutinok tévesen szabályként értelmezésétől, és hogy milyen egyedi élményhez juttathatja így a szerző a hallgatót.”
“ZSÜJA Space Bird-je pedig gyönyörű, letisztult texturális kísérletekből épül fel. Szintén arra példa, hogy dúdolható dallamok, de még akár dob nélkül is lehet tartalmas zenei anyagot létrehozni.”
A Telekom Electronic Beats csapatából zsűriző, az electronicbeats.hu-t főszerkesztő Unger András is választott két, egymástól teljesen eltérő művet, elsőként egy reppes tételt Gegétől, bocsánat, 6363-től, azzal indokolva tettét, hogy “kevés jobb dolog történhet a magyar könnyűzenében, mint amikor valaki megtalálja a hangját, majd pedig látványosan lubickolni kezd az így bedurrantott kreatív univerzumban, a saját játékszabályai szerint. Gege, ha nem ide születik, akkor már a hiphopnak új perspektívákat kölcsönző Stones Throw kiadó istállójában rúgná a port, de szerintem az is bőven fasza, hogy magyarul hinti ránk a költői képeket.”
“A Dalmata Daniel ukrajnai menekülteket segítő válogatásáról leemelt Kőbánya3000 darabot raknám még ide abból a megfontolásból, hogy nagyon szeretnék hallani új figurákat erről a leginkább Rotterdam-Hága-Amszterdam főtengelyen mozgó, dark hangulatokban koszolódó, súlyos vasakból kitekert vonulatról, ami egy ideje már megjelent az itthoni kisstúdiókban is. De nem eléggé!”
Published April 04, 2022.