Zságer Balázs Transcendent Waves sorozata különleges műsorral készül Inotára
A Free Squence sorozat kezdetben egy mikroközösségként indult, azzal az indíttatással, hogy olyan élőben is fellépő producerek zenéljenek egymással, akik lehet, hogy ismerik egymást, de nem álltak még közösen színpadon. A cél az volt, hogy összekapcsoljanak különböző víziójú művészeket és az ő hangszereiket.
2020 elejétől több esemény is szerveződött, főleg az Art Quarter, az Ambient, a Toldi és a LÄRM berkein belül, a Covid-lezárások alatt aztán a közösség egy kiadóvá avanzsálódott, aminek első megjelenése egy átfogó, generációkon átívelő közösséget bemutató válogatás lett:
A kiadó profilja az évek során kiadott számos kiadvány után kezdett körvonalazódni, jelenleg az ambient és az atmoszférikus elektronika a központi halmaz. 2022-ben a Turbina adott otthon az első Transcendent Waves eventnek.
A nevet és a filozófiát Lavender Suarez azonos című könyve inspirálta. A könyvben az egyébként hanggyógyító és meditációs tanár Suarez azt fejtegeti, hogy a hallgatás hogyan szabadíthatja fel a kreatív szikra, az öntudat és az éberség pillanatait.
Az eseménysorozat – ahogy a könyv is – olyan kérdésekre keresi a választ, hogy miképp fejleszthetjük a hallgatás képességét magunkban, mi folyik a saját elménkben, miközben hallgatunk, hogyan zárhatjuk ki maximális mértékben a külvilágot és milyen hatással van a figyelmünkre a hangok gyógyító ereje egy olyan világban, amely napról napra hangosabb lesz.
Ennek nyomán állandó a törekvés ezeken az eseményeken a minél intimebb berendezésekre: templomi gyertyák, szőnyegek, szobanövények. A performer pedig minden alkalommal a terem közepén, a hallgatókhoz közel helyezkedik el.
“Ez teljesen másfajta zenei kommunikációt és energiaáramlást jelentett, inkább egyfajta szeánsz jött létre, amelynek egyenrangú résztvevője volt az előadó és a hallgatóság egyaránt.”
Tavaly márciusban aztán megjelent a Transcendent Waves első válogatáslemeze, rajta hazai és külföldi előadókkal, ezzel pedig a kiadó bekerült az európai e-zenei vérkeringésbe. Az eseménysorozat idén ünnepelte két éves fennállását a Trafó nagytermében, ahol a műfaj egyik meghatározó alakja, a fiktív, idős gyári munkás karakter, Abul Mogard is fellépett. Zságer pedig bemutatta első ambient szólóalbumát, amin a hosszú ideje a kiadónál alkotó Дeva is szerepelt.
A Transcendent Waves-sztori pedig újabb fejezethez ér Inotán, közvetlenül az intenzív és időtlen zenéjéről ismert dániai SØS Gunver Ryberg után, augusztus 30-án pénteken.
Zságer Balázshoz a hőerőmű színháztermében AIWA és Gryllus Ábris csatlakozik. AIWA, azaz Nádházi Lajos élő, improvizatív, tánczenei motívumok repetíciójából felépülő zenéjéről legutóbb akkor írtunk, amikor a hónap tűzforró megjelenéseit gyűjtöttük össze.
AIWA fellépett már a a berlini OHM-ban, a prágai Ankali-ban és az NTS Radio londoni klubestjén is. Élőben minimalista eszközökkel teremt emelkedett hangulatot, kompozíciójában ismétlődő analóg szekvenciák és szaturált dobgépek játsszák a főszerepet.
Az improvizatív trió harmadik tagja a az interdiszciplináris művész és zeneszerző Gryllus Ábris. Installációiban és zenéiben is az ismert és az ismeretlen hangzások és kompozíciós megközelítések határterületén mozog.
Első saját nevén publikált anyaga 2017-ben jelent meg, ezzel új zenei irányt kijelölve, ami erősen konceptuális kompozíciós technikákon keresztül foglalkozik a kísérleti elektronikus zenével. Az A.D., a Canon és az Every Day után tavaly jelent meg legújabb, Nucleus of the Decay című lemezével, amin szülővé válásról, transzgenerációs örökítésről és elmúlásról mesél.
(Szavak: Kilián Kornél)
Published August 21, 2024.